Четири години подред руски бизнесмен, собственик на компания от хранително-вкусовата промишленост, се е опитвал да спазва всичките седем седмици на Великия пост.
И четири пъти се е провалял.
Бизнесменът е започнал производството на постни полуфабрикати. Кюфтета от булгур и картофи, пирожки с гъби … Рецептите са съгласувани с опитна бабичка, която в продължение на 30 години е готвила на монаси правилната храна. В начинанието са инвестирани $5 млн. и очаква парите да се възвърнат след 3 години.
Постните полуфабрикати се продават над всякакви планове. Само за месеца след началото на постите оборотът е надминал $300 000.
Оказало се е, че не само той страда от липсата. Пазарът едва сега започва да отчита интересите на потребителите на постен фаст-фуд.
През 2007 г. според социологическо проучване 19% от жителите на Русия са заявили намерението си да постят изцяло или отчасти. Сред тези преобладават основно по-възрастни хора, над 55 години и с доходи под средните. Основно това са жени, мъжете са едва една четвърт.
Тази картина се обрисува от думите, но делата са нещо друго: те малко или много се отразяват от предлагането на пазара. И пазарът рисува друга картина – по-млада и състоятелна. Друг е въпросът, че мнозина възприемат постите като хитроумна диета преди настъпването на летния сезон.
Според различни оценки, потреблението на месо по време на Великденските пости в Русия спада с 10 до 30%. В големите градове този спад се усеща дори по-добре от провинцията. Редица месопреработватели вече са се научили да реагират на „постния фактор“ и включват поне 10% понижение в плановете за продажби.
Разбира се, на продажбите на месо се отразяват и чисто сезонни фактори, както например традиционното прекаляване по Нова година води до спад на продажбите през януари, а майските празници водят до 15-20% ръст. Обаче и на фона на сезонните колебания може да се оцени пазарният ефект на постите.
Информация: 60% от годишните печалби на производителите на соеви продукти идват в седмиците на поста. Продажбите на вино в дните на поста в магазините на Metro в Русия спадат с 6%, а продажбите на месо с 20%. На практика в Русия не се наблюдава сериозно доловим спад в продажбите на алкохол по време на пости. Някои потребители с афинитет към науката обясняват: водката не трябва да се спира, защото тя се прави не от месо, а от зърно.
Пазарът разкрива и нещо твърде интересно: спадът на продажбите на месо идва в навечерието и в първите две седмици на Великия пост, след което продажбите постепенно се нормализират, тоест изглежда не всички постещи могат да издържат докрай.
Всъщност магазините за хранителни стоки не губят от по-слабите продажби на месо – приблизително с толкова се покачват продажбите на плодове и зеленчуци и ядки. А някои „месари“ са се изхитрили и предлагат „салам без месо“, пастет от соя и плодови пържоли. Това са акции за печелене на имидж: идеята им е, че потребителите не трябва да забравят търговската им марка.
По материал на Ведомости
Автор: Димитър Събев
от money.ibox.bg/news/