Природният газ е смес от въглеводороди метан СН4, етан С2Н6, пропан С4Н10 и незначителни количества по-тежки въглеводороди – пентан С5Н16, хексан С7Н16 и други. Почти във всички видове природен газ се съдържат азот N2 и въглероден двуокис СО2 , по–рядко се съдържа сероводород Н2S и инертни газове. При атмосферно налягане се втечнява при -161°С.
1.Природният газ е първичен енергиен източник – добива се от земните недра, за разлика от пропан-бутана, който се получава при преработката на петрола.
2.Природният газ е по-лек от въздуха. При концентрация на природен газ от 5 до 15% във въздуха сместа е взривоопасна. Температурата на самозапалване на природния газ 537°С при атмосферни условия. Основните продукти при изгарянето му са въглероден двуокис и водни пари. Топлината на изгаряне на природния газ е 7000 – 9000 Kcal/m3.
3.Природният газ /метанът/ е най-атрактивното гориво. Той е екологично чист и е с най-ниска цена от горивата. Той е едно от алтернативните горива, чието използване се насърчава от Европейския съюз и които до 2020 година трябва да заемат 10% от автомобилния парк на Европейския съюз.
4.Природният газ (метанът) намира все по-широко приложение като основно гориво на моторните превозни средства (МПС) с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Като гориво за ДВГ се използват основно продуктите от преработка на нефта – различни видове бензини, дизелово гориво и втечнен въглеводороден газ пропан-бутан. Запасите от нефт са ограничени, поради което тенденцията е за постоянно нарастване на цените на нефтопродуктите. Залежите на природен газ са практически неограничени, защото тепърва предстои разработването на нови находища, а и в изчерпаните нефтени находища остават огромни количества природен газ. 5.Един нормален кубичен метър природен газ (при температурана въздуха 0°С и налягане 760 мм живачен стълб) по енергийни показатели е еквивалентен на 1.1-1.2 литра бензин. С природен газ едно МПС ще измине 100 км., с около 3 пъти по-малко пари спрямо бензина и с 2.5 пъти спрямо дизеловото гориво.
6.От всички въглеводородни газове природният газ има най-много водород на един въглероден атом, поради което има висока температура при изгаряне, широки граници на възпламеняване на газо-въздушната смес, по-пълно горене и по-ниско съдържание на токсични вещества.
7.От всички видове горива за ДВГ природният газ има най-висока детонационна устойчивост при горене. Октановото му число е между 105 – 110 единици, което позволява да се повиши степента на сгъстяване на ДВГ и да се подобри горивната им икономичност.
8.От всички видове горива, природният газ отделя най-много топлина при изгаряне, което води до подобряване на горивната икономичност на двигателите и термичния коефициент на полезно действие (КПД).
9.Поради еднаквите агрегатни състояния на въздуха и природния газ, смесообразуването между тях е многократно по-добро и горенето е значително по-пълно. Използването на природния газ позволява токсичните вещества, саждите и димността на отработените газове да се намаляват 3 – 4 пъти.
10.Природният газ (след водорода) е най-екологичното чисто гориво за машините с вътрешно горене.
11.Поради по-високата детонационна устойчивост на природния газ, по-доброто смесообразуване с въздуха, по-пълното изгаряне и липса на миещи свойства, износването на двигателите се намалява с 1.5 до 2 пъти !
12.Годността на запалителните свещи се увеличава с 40% – 50 % , а срокът на ползване на маслата от 1.3 до 1.8 пъти.
13.Всички МПС с бензинови и дизелови двигатели могат да се преустроят за работа, освен с течно гориво и с природен газ.
14.Основните елементи на системата за природен газ при бензиновите ДВГ са : газова бутилка/ки, тръбопровод, магистрален и заряден ел.клапан, газов смесител, редуктор-изпарител за газ и ел.превключвател.
За да има достатъчен запас от гориво за двигателите, природният газ трябва предварително да се „подготви”. Начините за това са три:
1.чрез сгъстяване до високо налягане до 20-22 м Ра
2.чрез втечняване на природния газ до охлаждане до минус 162°С
3.чрез получаване на метанол от природния газ.
Най-широко приложение е намерил първият начин – чрез компресори за високо налягане, природният газ се сгъстява до 20-22 м Ра и се съхранява в специални бутилки. Бутилките основно са цилиндрични, изработени от легирана стомана.
Тежат около 30 кг. празни. В бутилка с обем 56 литра, запълнени с природен газ, с налягане 20м Ра, се събират около 9-10 кг. газ метан.
Вече са разработени и карбонови бутилки, които се характеризират със своята лекота и възможност да събират около 15 кг.метан.
При бензиновите ДВГ природният газ заменя на 100% бензина. В България вече съществуват метанстанции в почти всички големи градове, което дава възможност с оглед икономии на средства и по-добри екологични показатели да се преустройват все повече ДВГ на МПС за работа с природен газ.
Икономическата ефективност за собствениците на МПС като цяло е много голяма: на всеки литър бензин, заменен с природен газ, се икономисват около 1.20 лв. Разчетите показват, че газовата система за природен газ се изплаща от реализираната икономия за 6-7 месеца.
Предимства на природния газ /метан/:
1.По-ниска цена спрямо другите горива
2.Използването му намалява емисиите от вредни газове
3.Намалява се износването на двигателя
4.Увеличава се срока за използване на двигателното масло
5.Възможност за използване в бензинови и дизелови двигатели
6.Мрежа от метанстанции покриваща цялата страна.