Търсейки из интернет съвети, относно, създаването и запазването на марка, попаднах на много интересна статия, написана от консултанта и писател Марша Уудкин. Реших, че тя може да бъде доста интересна и поучителна за управители и собствениците на малките фирми, които сега се опитват да навлязат на пазара, или пък са навлезли, но сега се опитват да се наложат като водещи в бранша.
Марката се простира отвъд името и водещата линия на една фирма. Тя е напълно завършена личност или набор от ценности, понякога дори и история, която е с повтаряща се визия, аудитория и съдържания. Когато решите да инвестирате в създаването на марка, просто може да последвате тези напътствия, за да се подсигурите, че инвестирате правилно. А те са:
1. Бъдете отличаващи се. В противен случай рискувате да приземите Вашата компания на гореща земя. Освен, че ще избегнете законовите пречки, Вие ще можете да създадете много добра визия, ако подходите креативно и различно от всички останали. Това би Ви донесло невероятен отзвук.
2. Повтаряйте, повтаряйте, повтаряйте. Колкото повече Вашето лого, визия, слоган, цветове, ценности се представят пред целевата аудитория, толкова по голям ще бъде успеха на марката. Нормално е, ако имате ХХХХХ долари, които да похарчите за реклама на Вашата марка, да го направите на много, но малки представяния, които да налагат едно и също име, от колкото да се съсредоточите в една голяма, но кратка кампания.
3. Бъдете последователни. Маркетинговата кампания действа най-добре, когато използвате едни и същи цветове, музикални шапки, едно и също название на компанията и едни и същи символи във всички рекламни или работни материали. Например механата не може да се казва “При Данчо”, а да излезе “При Йордан” в рекламата във вестника.
4. Бъдете постоянни. Това се отнася за всички, които биха решили да сменят нещо в компанията преди да му е дошло времето. Ако всичко работи, не сменяйте, който и да е от водещите символи на компанията, само защото са Ви омръзнали. Щом работят в момента, могат да продължат да работят с десетилетия.
5. Не удавяйте марката. Марката трябва да се свързва с нещо и трябва да е позиционирана правилно в съзнанието на аудиторията. Когато от Пакард, произвеждащи най-луксозната американска кола, през 1940 година внезапно обявяват, “Сега вече всеки може да си позволи Пакард”, марката се срива. Тогава Кадилак успяват да откраднат всички клиенти желаещи навремето Пакард.
6. Развивайте се докато е необходимо. Марката може да преминава през определени мутации, докато се развива или когато се приема като неточно описваща се или извън времето си.
7. Пазете я. Регистрирането на запазена марка Ви дава ексклузивни права върху идентичността на марката, включително цветовата схема, външния вид на продукта или интериора на продукта, ако е кола съответно. Дори тогава, трябва да следите дали няма хора или компании които използват Вашата визия, наранявайки марката и печелейки на Ваш гръб.
От http://sveja-idea.com