Интернет става конкурентноспособен на другите медии именно благодарение на обществата, които се създават в новите сайтове
Трудно е да се повярва, но пророческите думи на Бил Гейтс, че „Интернет ще революционизира телевизията“ започват да придобиват материално изражение. Всъщност, Гейтс каза това, върху което интернет-общността отдавна мислеше.
През тази година, според анализатори, ще станем свидетели на това как Google UK ще надхвърли оборота за реклама на водещия частен канал ITV, който твърди за себе си, че има аудитория от 45 милиона зрители и близо 1 милиард паунда годишни разходи за програма!
Хубавото е, че подобни съобщения скоро изобщо няма да ни правят впечатление.
За никого не е тайна, особено за рекламните агенции, че големият срив на .com компаниите през 2000 година подейства пречистващо на пазара. Сега всяко ново начинание в Интернет се гледа под лупа и се анализира до степен, която да гарантира ако не растящи, то редовни приходи. Да стартираш бизнес в интернет днес не означава задължително да се продаваш и на борсата. Това остава приоритет на истински големите в бранша.
Добър индикатор за това дали една нова медия, каквато е интернет, ще носи пари в бъдеще, са рекламните бюджети, които се насочват към мрежата. През миналата година само за трите летни месеца – юли, август и септември, парите за реклама в интернет в САЩ достигнаха близо 4 милиарда долара. В Европа обемите все още не са толкова големи. През 2006-та в мрежата са влезли малко над 4 милиарда евро. Тези суми се посрещат с огромно облекчение както от рекламистите, така и от интернет фирмите.
Загубеното доверие в рекламата през последните години накара бранша да търси нови решения. Сега никой не е склонен да дава пари просто защото някой му е обещал добра реклама срещу тях. Клиентите се интересуват много повече от това до какъв брой хора е достигнало посланието и каква е обратната връзка от рекламата. Телевизиите от много години изпитват недостиг на идеи в това отношение. Рейтингът стана по – скоро прах в очите за рекламодателите, отколкото средство за измерване на гледаемостта. В интернет този проблем е решен. Рекламодателите имат точен поглед за всяко кликане!
Ако анализираме последните големи изкупувания в интернет, като тези на Рупърт Мърдок или GOOGLE, то можем спокойно да кажем, че в бъдеще, най – желан продукт за рекламодателите ще е WEB базираната медия. Защо? Защото ще има визуалните качества на обикновената телевизия, възможността за отчитане на всяка стотинка, дадена за реклама, и активна обратна връзка! Значи знаем формулата на успеха…ще направим ли пари от това? Да, ако имаме публика.
Именно тук привържениците на старите медии намират последен остров на спасението в спора с интернет. Твърди се, че един сайт няма толкова обширна публика, колкото има една телевизия. А дали това наистина е така?
Преди около 2 години в мрежата се появи идея – WEB 2.0 . Потребителите искат да споделят и интернет им предлага решение за това. Цели общности от потребители разменят снимки, видео, музика, новини или просто мнения. Според експерти , интернет става конкурентноспособен на другите медии именно благодарение на обществата, които се създават в новите сайтове. Подобни проекти групират хората по интереси и създават ново ниво на комуникация.
За лидер в WEB 2.0 се смята Flickr – сайт за размяна на снимки. За разлика от YouTube или сродните сайтове за видео, Flickr е доста по – изчистен от гледна точка на авторските права.