(Жан Пияже)
Изучава развитието, модификацията и нарастването на абстрактни идеи и способности на базата на биологичен субстрат. Подразбира се функционираща интелигентност, която прави възможна абстрактната мисъл. Интелигентността е продължение на биологичната адаптация (придобиване на все по-усложнена логическа структура).
Пияже изследва деца чрез въпроси (държи сметка за пътя на достигане до отговора, а не дали отговорът е правилен). Център на теорията е епигенезата – усъвършенстването на психичния живот става на серии от етапи, като всеки етап се достига на определена възраст. След всеки успешно преодолян етап се развива по-висока степен на организация на мисълта. Когнитивната организация е процес на обучение и знаене, който се проявява закономерно. Основен съставен негов процес е адаптацията – способност на личноста да се приспособи към обстановката и да влезе във взаимодействие с нея. Адаптацията се състои от два допълващи се подпроцеса:
Асимилация – приемането на нови опитности чрез собствените познавателни системи.
Акомодация – приспособяване на някоя познавателна система към реалните изисвания на обстановката.
Горните два процеса изграждат специфична когнитивна структура (схема), имаща поведенчески характер. Такива завършени схеми на определен етап са – сукането, виждането и т.н.
Организацията е биологична и физиологична и всеки различен вид организъм има различна способност да организира. Малките птички организират летенето си, а бебетата – пълзенето.
Етапите на когнитивното развитие са 4:
1.Сензорно-моторен етап. От раждането до 2 год. възраст.
-поява на схемата за постоянен обект
-поява на символизация
2.Етап на преоперативно мислене. 2-7 год.
-егоцентричност – липса на друга гледна точка
-феноменалистична причинна обусловеност
-семиотична функция – изразяване чрез символ на друг обект – рисуване…
3.Етап на конкретни операции. 7-10 год.
-оперативно мислене – боравене с повече информация-други гледни точки.
-силогистична причинност (конете са бозайници, бозайниците са топлокръвни, босзайниците са топлокръвни)
-консервация – восък-топка-питка
-реверзибилност-вода-лед
4.Етап на формални операции. Над 11 год.
-абстрактно
-дедуктивно-причинно мислене-от общото към частното
-оформяне на концепции
-хипотетично-дедуктивно мислене
Според Пияже – опитностите играят главна роля в съзряването на когнитивното функциониране. Колкото е по-богата, комплексна и предизвикателна околната среда, толкова по-високи степени на ментално функциониране се достигат.
д-р Мариан Ангелов
По материали от учебника на Каплин и Садок