Успешният бизнес план е един от основните инструменти на управленския екип на фирмата при разрастване на дейността и. Това правило важи с особена сила за бързо развиващите се фирми, които работят в условията на затегната политика по отношение на финансирането на нови дейности чрез банкови заеми или чрез капиталовия пазар.
Всеки бизнес план се явява не само поглед към бъдещото развитие, но и често единственият аргумент за обосноваване на финансовата рамка на инвестицията и нейната възвращаемост. Именно заради този факт изготвянето на разбираем и убедителен план е задължително условие за успеха на новия проект.
Бизнес планът може да бъде използван при:
- привличане на дълг и при собствено финансиране на проекти;
- определяне на стандарти за вземане на бизнес решения и тълкуване на резултати;
- представяне на контакти с joint venture партньори и големи клиенти, доставчици и дистрибутори;
- приемане на стратегическа насока на управление, оперативни стратегии и цели;
- оценка на силните и слабите страни и определяне на алтернативите;
- създаване на операционната и финансовата структура на новопридобито предприятие.
Независимо от конкретната насока, бизнес планът е основно изискване за всички стартиращи и бързо развиващи се предприятия.
Бизнесплановете, представляват комплексни изследвания за финансова целесъобразност от осъществяването на инвестиционни и други бизнес проекти и на Програми за развитие на фирми, с дефиниране на бизнес задачите, поставяни пред техните органи за управление.
Те трябва да удовлетворяват най-високите стандарти от световната практика в областта на финансовото прогнозиране, моделиране, анализиране и оценяване при:
- Учредяването на нови и преструктурирането на действащи търговски дружества.
- Увеличаването на акционерния капитал и подготовката на план за емисия на ценни книжа.
- Създаването на смесени предприятия.
- Извършването на сливания и изкупувания.
- Увеличаването на кредитните линии.
- Капиталовото бюджетиране.
- Продуктовото планиране.
- Въвеждането на нови дейности, проекти и пазарни стратегии.
- Установяването на финансови изисквания за бъдещ растеж.
- Проектиране увеличаването на доходността от инвестициите и пазарния дял.
- Оптимизацията на данъчното облагане.
- Дефинирането на финансовата политика спрямо органите за управление и персонала на търговските дружества.
- Осъществяването на последващ инвеститорски контрол и други подобни.