Медиацията – какво трябва да знаете

Медиацията е способ за доброволно разрешаване на спорове, при който страните се подпомагат от трето, неутрално и безпристрастно лице – медиатор, за постигане на взаимно приемливо споразумение. Медиацията е един от способите за извънсъдебно разрешаване на спорове наред с арбитража, помирението и преговорите.

През декември 2004 г. е приет Закон за медиацията. Според закона предмет на медиацията могат да бъдат граждански, търговски, трудови, семейни и административни спорове, свързани с права на потребители, и други спорове между физически и/или юридически лица. Медиация може да се използва и по наказателни дела в случаите, когато Наказателно-процесуалният кодекс го допуска.

 

Какво е медиацията

  • Медиацията е доброволна и поверителна процедура за извънсъдебно разрешаване на спорове.
  • При нея трето неутрално лице – медиатор, подпомага спорещите страни да постигнат споразумение. /Чл.2 от Закона за медиацията./
  • Медиацията е способ за разрешаване на спорове, който ви позволява при спор сами да вземете решение по проблема си, да защитите интересите си и да запазите отношенията си.
  • За това получавате експертно съдействие от медиатора, който улеснява комуникацията и подпомага преговорите за постигане на взаимноприемливо споразумение.
  • Медиацията дава възможност за запазване на поверителност на всички обсъждания и документи, представени в нея.
  • Процедурата е бърза, а таксите за нея са многократно по-ниски от съдебните.
  • Медиацията е един от най-ефективните извънсъдебни способи за разрешаване на спорове, който дава възможност и на двете страни да спечелят и да продължат отношенията си във взаимен интерес.

Когато искате да се разберете

Всеки ден попадаме в ситуации, в които интересите ни се сблъскват с тези на някой друг. Въпреки, че това е естествено, често то е свързано с много неприятности – губим пари, време и нерви, за да се справим, а това вреди на бизнеса и личния ни живот. Най-често проблемът е, че някой не си изпълнява задълженията към вас, напр.

  • време е за месечната ви вноска към банката, а ваш длъжник от месеци не се издължава,
  • доставчикът не спазва срока, а когато най-сетне получите стоката се оказва, че не е точно такава, каквато сте я поръчали,
  • друг път някой отявлено ви пречи:
  • искате да получите приличен наем за апартамента си, а наемателят ви нито си плаща, нито можете да го изгоните,
  • предлагате добър проект на шефа си, но ваш колега го убеждава парите да бъдат изразходени за друго,
  • искате да продадете имота си, но един от тримата ви съсобственици не иска да чуе нищо за това,
  • не можете да се разберете със съдружника си по основни въпроси за политиката към клиентите, но пък той не иска да се разделяте.

Спорните ситуации в бизнеса се допълват от тези в личната сфера:

  • все по-трудно се разбирате с половинката си, но при споменаването на раздяла се разгаря емоционална драма,
  • отдавна сте разделени, но достъпът до детето ви е строго ограничен.

Как да се разберете?

Естествената ни първа реакция при спор е да опитаме да уредим въпроса с разговор – да чуем какъв е проблема, какво иска другата страна. Тези разговори често са неприятни и стават повод за размяна на нападки и обвинения, което влошава комуникацията и почти никога не решава проблема.

Най-често, когато попадаме в конфликтна ситуация, е трудно да запазим спокойствие и да използваме добре уменията си да общуваме и да преговаряме, защото сме лично засегнати от конфликта. В този случай преодоляването му е много по-лесно и безпроблемно, ако има някой, който да изслуша позициите и на двете страни, да успокои емоциите и да помогне да се проведе разговор по същество.

В повечето спорни ситуации от ежедневието ни можем да се справим сами. При ескалиране на напрежението или когато търпим твърде много загуби – емоционални, на време или средства, е добре да получим съдействие от неутрално лице, професионалист в преговорите и комуникацията.

Задачата на това лице е да подпомогне диалога между страните и да помогне за намирането на общи интереси и взаимноизгодни решения.

Какви са предимствата

Медиацията ви дава възможност да:

  • Обсъдите спорните въпроси в сигурна и добронамерена среда
  • Създадете ваше собствено споразумение, което най-добре съответства на вашите нужди и интереси
  • Защитите личните и търговските си тайни
  • Спестите време и пари
  • Намалите враждебността и тревогите
  • Запазите и подобрите личните и търговските си отношения с другата страна
  • Подобрите общуването и техниките за разрешаване на проблеми в междуличностното и бизнес общуване
  • Постигнете споразумение, което е много вероятно да бъде изпълнено доброволно, тъй като е договорено съвместно с другата страна по спора и съответства на общите интереси.

Основното предимство на медиацията е, че дава на страните възможност сами да постигнат разрешение на спора помежду им, което най-добре отговаря на нуждите и интересите им.

Доброволна процедура – чл. 2, чл.5 от Закона за медиацията (линк). Процедурата започва по взаимно съгласие на страните и продължава докато страните са съгласни.

Контролирана от страните. Страните контролират спора и изхода от него. Те решават какво ще бъде споразумението помежду им, като го основават на интересите си.

Бърза. Повечето случаи се разрешават за няколко часа. Други случаи може да изискват няколко дни или седмици, в зависимост от сложността на въпросите и волята на страните.

Икономична. Медиацията е по-евтина в сравнение със съдебната и арбитражната процедура.

Поверителна – чл. 7 от Закона за медиацията. Всички обстоятелства, данни и документи, които са станали известни на участниците в хода на процедурата са поверителни. Поверителността се гарантира чрез задължението на всички участници да спазват поверителност.

Запазва и подобрява отношенията между страните. Медиацията помага на страните да преодолеят напрежението и да продължат отношенията си на основата на общите си интереси.

Удобна. Медиацията се провежда в неформална и приятна среда и в удобно за страните време.

Печеливша. В медиацията и двете страни печелят, тъй като постигат взаимноприемливо споразумение, което отговаря най-добре на нуждите и интересите им.

Помага за постигането на желаните бизнес резултати. Медиацията помага на спорещите страни да получат удовлетворително изпълнение на неизпълнени задължения, да осъществят в срок планираните бизнес дейности, да довършат сключването на осуетени сделки, да избегнат загуби.

Кога медиацията не е подходяща?

Когато:

  • Страните са претърпели скорошен инцидент и все още не са в състояние да разговарят,
  • При съмнение, че едната страна се опитва да използва медиацията за свои цели – да бави решението, да събира информация и т.н.,
  • Едната страна не е в състояние да участва съзнателно във вземането на решение,
  • Едната страна има твърде силни позиции и власт да наложи решение,
  • Основните страни не желаят да участват,
  • Има конфликт на ценности,
  • Е необходимо публично огласяване на резултата,Страната иска да използва съдебното решение за пресичане на бъдещи подобни действия
  • Страните се съдят “от любов към спора” и целят единствено да докажат, че са прави.

 

Форма за запитване

10 + 12 =

Форма за запитване за фирми

15 + 15 =